Nyhedsbreve og årsberetninger

Årsberetning 2016

Anbefalinger 2016

På baggrund af tendenserne i henvendelserne i 2016, giver studenterambassadøren 5 anbefalinger. Nogle anbefalinger er genkendelige fra tidligere år, og andre er nye.

1.

Fokus på studerende med funktionsnedsættelses rettigheder

Studenterambassadøren anbefaler, at universitetet fortsat har fokus på studerende med funktionsnedsættelses rettigheder. Der blev i 2015 vedtaget en strategi for studerende med funktionsnedsættelse, og studenterambassadøren har deltaget i en arbejdsgruppe, der har lavet en vejledningen om behandling af ansøgninger om tilpasning til denne gruppe studerende.

Men strategier og vejledninger gør det ikke alene, og studenterambassadøren møder fortsat studerende, som har vanskeligt ved at få den tilpasning, de – efter studenterambassadørens vurdering – har ret til.

2.

Bedre vejledning og hurtigere sagsbehandling i disciplinærsager

Studenterambassadøren anbefaler, at universitetet har fokus på bedre vejledning om, hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt til de enkelte eksamener, så de studerende let og enkelt kan finde ud af, hvad de må til hver enkelte eksamen.

Derudover anbefales det, at der sættes fokus på sagsbehandlingstiden i disciplinærsagerne, så studerende ikke skal gå i flere måneder og være uafklarede om deres situation.

3.

Bedre begrundelser i afgørelser

Studenterambassadøren anbefaler, at der sættes fokus på bedre begrundelser i afgørelser. Studenterambassadøren ser fortsat en del afgørelser, som fremstår meget standardiserede.

Det kan være meget hensigtsmæssigt at have standarder for afgørelser, som man tager udgangspunkt i. Men det er ikke hensigtsmæssigt, hvis det bliver så standardiseret, at den studerende bliver i tvivl, om sagen reelt er blevet behandlet, enten fordi afgørelsen ikke indeholder andet end den studerendes navn, der kan henføres til den studerendes sag, eller fordi man alene i meget begrænset omfang har forholdt sig til de forhold, den studerende har anført i sin ansøgning eller klage.

4.

Brug jeres eksamensforsøg og muligheden for at sygemelde sig

Anbefaling 4 er til de studerende. Studenterambassadøren modtager henvendelser fra studerende, som skal søge om fjerde eksamensforsøg eller har fået afslag på deres ansøgning om fjerde eksamensforsøg. Flere studerende har reelt ikke har udnyttet et eller flere af de tre eksamensforsøg, som de har ret til.

Den studerende kan ikke være sikker på at få ekstra eksamensforsøg udover de tre, de har ret til. Studenterambassadøren vil derfor anbefale de studerende, at de udnytter de tre eksamensforsøg, og sygemelder sig hvis de ikke kan komme til eksamen på grund af sygdom. Studerende skal ikke bare satse på at få bevilget endnu et forsøg.

5.

Brug studenterambassadøren

Studenterambassadøren har nu eksisteret i fire år og har haft flere end 1000 henvendelser. Studenterhenvendelserne vedrører mange forskellige forhold på Københavns Universitet og på forskellige uddannelsesniveauer.

Der er ikke ret mange – om nogen – der har så stor indsigt i de studerendes udfordringer på tværs af fakulteter som studenterambassadøren. Studenterambassadørens anbefaling er derfor, at Københavns Universitet i højere grad gør brug af de erfaringer, studenterambassadøren har.

Ønsker du at læse vores nyhedsbreve fra 2016? Skriv til studambassador@adm.ku.dk, så sender vi dem til dig.

Hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev, er du meget velkommen til at sende os en mail.