Studenterambassadørens nyhedsbrev 3. kvartal 2021

Denne gang har over en tredjedel været fra studerende, der har ønsket vejledning til at søge om dispensation.

Desuden har en del af henvendelserne været fra studerende, der ønskede at klage over en eksamen, oftest fordi de var uenige med bedømmelsen. Langt størstedelen af henvendelser om klager over bedømmelsen af en eksamen kommer i forbindelse med skriftlige eksaminer.

Ca. 17 % af henvendelserne fra 3. kvartal er om retlige klager. De fleste af den slags henvendelser er fra studerende, der har fået afslag på en ansøgning om dispensation og søger vejledning om, hvordan de kan klage over afgørelsen.

Vil du have ny inspiration til, hvordan du kan kommunikere endnu klarere med studerende i afgørelser eller over e-mail? Er du ofte i tvivl om, hvordan du kan formulere dig mest tydeligt? Har du prøvet, at dialogen med en studerende gik helt i hårknude? Eller vil du bare gerne blive endnu bedre til at undgå misforståelser, når du kommunikerer på skrift?

Så er det her halvdagskursus helt sikkert noget for dig!

Baseret på vores indsigter ved Studenterambassadøren har vi hentet hjælp til at udbyde et KU-kursus den 8. november om at skrive endnu klarere afgørelser og e-mails til studerende.

På kurset i år hører du oplæg af Gitte Henchel Madsen, Leder af Sektion Studie- og karrierevejledning, SCIENCE Uddannelse, og Pernille Steensbech Lemée, Fokus Kommunikation. Og undervejs får du mulighed for at drøfte og træne de præsenterede kommunikationsredskaber.

Du kan melde dig til det gratis kursus her.

Høring på Christiansborg om studievilkår for studerende med handicap

Den 18. august holdt Det Centrale Handicapråd høring på Christiansborg om vilkårene for studerende med handicap på de videregående uddannelser.

Ved høringen præsenterede formand og vicepræsident i Novo Nordisk Liselotte Hyveled undersøgelse fra COWI om, at det blandt andet vil have en samfundsøkonomisk gevinst på 13,9 mia. ved at få 6.800 flere mennesker med handicap i arbejde.

Høringsdeltagerne bakkede op om de anbefalinger, som Det Centrale Handicapråd havde sat som ramme for dagen:

• At der laves generelle regler, som sætter rammer for videregående uddannelsesinstitutioners dispensationsmuligheder, så det er muligt for personer med handicap at gå i praktik på nedsat tid og for eksempel forlænge praktikperioden i stedet.
  • At det bliver muligt for eksempel at gå i praktik uden at miste sit handicaptillæg.

• Det bør undersøges, hvordan reglerne for kompenserende ordninger også kan gælde i forbindelse med praktik eller erhvervsarbejde under studiet.

Anbefalinger fra Danske Universiteter om dispensation på baggrund af funktionsnedsættelser

Den 27. august offentliggjorde Danske Universiteter fem anbefalinger til universiteternes arbejde med dispensation på baggrund af funktionsnedsættelse. Danske Universiteter skriver blandt andet i pressemeddelelsen, at ”Nu skal anbefalingerne omsættes til praksis, så det bliver enklere for studerende at søge dispensation på baggrund af funktionsnedsættelse.”

De fem anbefalinger er:

• Tidligere afklaring af behov og dispensationsmuligheder
  • Færre indgange til information og vejledning
  • Klare retningslinjer for ansøgninger og for krav til dokumentation
  • Reducere behovet for at søge dispensation
  • Samarbejde om fælles definitioner

Læs Danske Universiteters udfoldning af hver anbefaling her.

Studiestart på HUM og SUND

I den første uge af september var Studenterambassadør Bo Gad Køhlert inviteret til at holde studiestartsoplæg for nogle af de nye bachelorstuderende på HUM og SUND.

I oplægget introducerer han funktionen og quizzer med de studerende om studerendes rettigheder og pligter og rammerne for, hvad blandt andet Studenterambassadøren kan hjælpe med. Han giver desuden alle nye studerende et enkelt godt råd med på vejen: ”Pas på jeres digitale noter, når I skriver eksamen!”

Rådet er baseret på de seneste års henvendelser. Hos Studenterambassadøren ser vi en stigning af henvendelser fra studerende, der er under mistanke for plagiat, fordi de under eksamensskrivning glemmer, at en tekstbid de har stående i et dokument med noter, ikke er deres egen formulering eller er blevet brugt i en tidligere opgave.