Studenterambassadørens nyhedsbrev 1. kvartal 2023

I første kvartal drejede hver fjerde henvendelse sig om dispensation og hver fjerde omhandlede klager over eksamener.

Studerende, som søger vores vejledning i forbindelse med at skrive en dispensationssøgning, har ofte en permanent eller midlertidig funktionsnedsættelse og søger om tilpasninger af undervisning, eksamener eller studieplan (at studere på nedsat tid eller at udskyde studieaktivitetskrav).

Studerende, som kontakter os for vejledning om at klage over en eksamen, kan generelt deles ind i to kategorier:

• studerende som overvejer at klage over en bedømmelse, et uklart og forvirrende prøveforløb, eller hvad de mener er et mangelfuldt fagligt grundlag for deres bedømmelse
  • studerende som overvejer at klage over, hvad de oplever som fejl eller mangler ved en eksamen (fx mangelfulde eller forvirrende eksamensspørgsmål, tekniske mangler ved en eksamen eller at en eksamen ikke blev afholdt som beskrevet på kurser.ku.dk).
Dispensation: 26,4% Eksamensklager: 23,9% Retlig klage: 14,2% Formodet eksamenssnyd: 9,7% Mobning: 8,1% Optag: 5,1% Andet: 4,6% SU: 1,5% Udskydelse af speciale: 1,5% Sygemelding: 1,5% Ordensregler: 1,5% Merit: 1,0% Studievejledning: 0,5% Udskrivning: 0,5%

Udtalelse fra Ombudsmanden vedrørende intern rekurs

Den 10. februar offentliggjorde Folketingets Ombudsmand en udtalelse om såkaldt intern rekurs i forbindelse med studerendes klager over såkaldt retlige spørgsmål.

Vi ser i henvendelser fra studerende, at behandlingen af klager over retlige spørgsmål allerede er blevet justeret på KU.

Vi følger med i, om der hen ad vejen eventuelt kunne findes frem til håndteringer af nogle af de her studerendes situationer, som gjorde at de studerende ikke fandt grund til at klage.

Samtidig følger vi med i, om der i relevante situationer kunne findes måder at styrke retssikkerheden yderligere på i den justerede sagsgang og om der kunne findes muligheder for at styrke dialogen mellem den studerende og KU i løbet af sagsbehandlingen.

Møder i februar med fakulteters uddannelsesledelser og US

Hvert år i marts skal Studenterambassadørens årsberetning sendes til universitetsdirektøren og inden da, senest i februar, skal studenterambassadør Bo Gad Køhlert mødes med uddannelsesledelserne på hvert fakultet og Fællesadministrationens afdeling for Uddannelser & Studerende og drøfte årets henvendelser fra studerende.

Ved alle møderne deltager både repræsentanter for uddannelsesledelsen og studenterpolitikere.

I februar i år blev det her blandt andet drøftet:

• Engagering af undervisere, vejledere m.m. i at undervise i rammer for parafrasering og digitale noter, så vi undgår at studerende bliver indberettet for formodet eksamenssnyd på grund af plagiat eller selvplagiat (ud fra fællesadministrationens opfordringer i opsummering af høringssvar om revision af universitetets ordensregler (august 2022) samt europæisk forskningsprojekt offentliggjort i 2022)

• studenterambassadørens dialoger med en enhed i løbet af 2022 ud fra specifikke studerendes situationer

Vil du have ny inspiration til, hvordan du kan kommunikere endnu klarere med studerende i afgørelser eller over e-mail? Er du ofte i tvivl om, hvordan du kan formulere dig mest tydeligt? Har du prøvet, at dialogen med en studerende gik helt i hårknude? Eller vil du bare gerne blive endnu bedre til at undgå misforståelser, når du kommunikerer på skrift?

Så er det her heldagskursus helt sikkert noget for dig!

Du kan melde dig til det gratis kursus her.

Vi udbød også kurset i 2021 og 2022. Kursusdeltagerne de to år evaluerede kurserne sådan her:

2022:

På en skala fra 1 til 5 Om kursets indhold og formidling – Hvordan var kurset som helhed? 4,5. Om kursets indhold og formidling – Hvordan vurderer du dit udbytte af kurset? 4,5. Om kursets indhold og formidling – Hvordan var sammenhængen af kursets indhold/emner? 4,3. Underviseren – Hvordan var underviserens kontakt til deltagerne? 4,8. Underviseren – Hvordan var formidlingen af stoffet? 4,5. Underviseren – Hvordan var forløbet af kurset (tempoet)? 4,8. Om kursusmaterialet – Hvordan vurderer du kursusmaterialet? 4,0. Hvordan vurderer du serviceniveauet i forbindelse med tilmelding og information om kurset? 4,5.
Samlet gennemsnit: 4,5. Respondenter: 4

2021:

På en skala fra 1 til 5 Om kursets indhold og formidling – Hvordan var kurset som helhed? 4,5. Om kursets indhold og formidling – Hvordan vurderer du dit udbytte af kurset? 4,2. Om kursets indhold og formidling – Hvordan var sammenhængen af kursets indhold/emner? 4,5. Underviseren – Hvordan var underviserens kontakt til deltagerne? 4,9. Underviseren – Hvordan var formidlingen af stoffet? 4,8. Underviseren – Hvordan var forløbet af kurset (tempoet)? 4,3. Om kursusmaterialet – Hvordan vurderer du kursusmaterialet? 4,3. Hvordan vurderer du serviceniveauet i forbindelse med tilmelding og information om kurset? 4,4.
Samlet gennemsnit: 4,5. Respondenter: 13

Vi udbyder kurset, fordi studerendes henvendelser til os siden oprettelsen af Studenterambassadøren i 2013 har vist, at fx begrundelser i afslag nogle gange kan kommunikeres klarere. Det gælder både ved behandling af studerendes ansøgninger, klager og disciplinærsager. Læs eventuelt mere om vores indsigter om kommunikationen i afgørelser på KU i Studenterambassadørens årsberetninger.

Barselsvikar

I løbet af marts ansatte vi Jonas Wedel-Brandt som barselsvikar for Studenterambassadørens vejlednings- og kommunikationsmedarbejder Stine Lerche Øilo. Jonas startede i barselsvikariatet den 1. april.