Studenterambassadørens nyhedsbrev 4. kvartal 2021

I Studenterambassadørens nyhedsbrev kan du hvert kvartal følge, hvordan ambassadøren og mange andre arbejder på at styrke retssikkerheden og udvikle dialogen og forståelsen mellem studerende og KU.

Ligesom i 3. kvartal var over en tredjedel af henvendelserne fra studerende, der har søgt vejledning i forbindelse med en ansøgning om dispensation. Mange af dispensationsansøgningerne dette kvartal omhandlede særlige prøvevilkår, fx ekstra eksamenstid, enelokale eller ændringer af eksamensform for studerende med funktionsnedsættelser.

En stor del af henvendelserne har også været fra studerende, der ønskede vejledning til at skrive en retlig klage, efter at de har fået afslag – ofte på en ansøgning om dispensation.

Justeret forretningsorden for Studenterambassadøren

Den 3. december underskrev rektor justeret forretningsorden for Studenterambassadøren.

Den største justering af forretningsordenen er tilføjelse af nyt § 8, stk. 3. Tilføjelsen giver Studenterambassadøren mulighed for at drøfte en studerendes henvendelse med relevante ledere på KU, hvis det ser ud til, at administrationen ikke i tilstrækkelig grad følger bestemmelser om vejledning, bistand og begrundelser i forvaltningsloven.

Før denne justering skulle Studenterambassadøren i alle sådan nogle situationer også have orienteret dekan og rektor. Dette skal Studenterambassadøren kun fortsætte med at gøre, hvis han vurderer, at der er såkaldt skærpende omstændigheder i en studerendes klage.

Samtidig blev proceduren for Studenterambassadørens iværksættelse af undersøgelser på eget initiativ tydeliggjort på baggrund af praksis siden 2017 og der blev foretaget et antal sproglige justeringer.

Forretningsordenen blev justeret på baggrund af universitetets evaluering af forretningsordenen i studieåret 2020-2021 og anbefaling nr. 3 i Studenterambassadørens årsberetning for 2019.

Studenterambassadørens første kursus i KU-regi blev afholdt 8. november. Omdrejningspunktet var at give inspiration til at kommunikere endnu klarere med studerende i afgørelser eller over e-mail.

Kursisterne kunne høre oplæg fra Gitte Henchel Madsen, Leder af Sektion Studie- og karrierevejledning, SCIENCE Uddannelse, og Pernille Steensbech Lemée, Fokus Kommunikation. Der var desuden mulighed for at tale om egne medbragte tekster, og kursisterne var heldigvis både spørgelystne og klar til debat.

Vi er i gang med at planlægge næste version af kurset og det vil naturligvis blive annonceret her i vores nyhedsbrev og i KU’s kursuskatalog.

Radio4 Morgen-indslag i oktober om mobning og andre krænkende handlinger på KU

4. oktober var Studenterambassadør Bo Gad Køhlert inviteret i Radio4 for at tale om stigningen i antal henvendelser om mobning og anden krænkende adfærd på Københavns Universitet i 2020 og årene før.

Efterfølgende fulgte både Radio4, BT og Berlingske op med artikler om emnet, hvor de også interviewede Vicedirektør for uddannelse Rie Snekkerup, forperson i Danske Studerendes Fællesråd Mike Gudbergsen og Forperson for Studenterrådet Kevin Olesen.

Både radioindslaget og artiklerne finder du på vores facebookside.

Europa-Kommissionens handicapstrategi 2021-2030

I 2021 udkom EU’s handicapstrategi 2021-2030. Et af formålene med handicapstrategien er at sikre lige muligheder for personer med handicap, herunder retten til at modtage uddannelse på alle niveauer af uddannelsessystemet.

Strategien fremhæver, at der er et væsentligt behov for at skabe mere inkluderende muligheder for uddannelse, fordi uddannelseskløften mellem personer med og uden handicap stadig er betydelige.

Download hele EU’s handicapstrategi her. Du finder afsnittet om uddannelse på s. 17-18 i afsnittet ”5.3. Inclusive and accessible education”.