Studenterambassadørens nyhedsbrev 2. kvartal 2023

Behandling af årsberetning for 2022

21. juni afsluttede KU’s bestyrelse behandlingen af Studenterambassadørens årsberetning for 2022.

indstillingen til mødet orienterede rektor bestyrelsen om, at beretningen var taget til efterretning.

Studenterambassadør Bo Gad Køhlert anbefaler i beretningen, at hvert fakultet, fællesadministrationen og Studenterambassadøren arbejder videre i studieåret 2023-2024 ud fra de temaer og opmærksomhedspunkter, som er opsummeret i kapitel 3 i beretningen.

I månederne op til bestyrelsesmødet blev beretningen også behandlet i Administrativ Ledelse (AL), Studieadministrativt Koordineringsudvalg (SAK), KU’s Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) samt i Ledelsesteamet (LT).

Rådgivningsbehov i 2. kvartal

I 2. kvartal 2023 fik Studenterambassadøren 132 henvendelser.

Følgende tre kategorier af henvendelser udgjorde til sammen 88 af de 132 henvendelser:

• Dispensation
  • Klage over eksamen
  • Retlig klage

Henvendelser om dispensation kom fra studerende, der ønskede vejledning til at skrive en dispensationsansøgning. Mange af disse henvendelser var – ligesom de foregående kvartaler  fra studerende med funktionsnedsættelser, der ville søge om tilpasninger til enten undervisning, eksamen eller justeringer i deres studieplan, som for eksempel udskydelse af maksimal studietid. I eksamensperioden var der også en del henvendelser om ansøgninger om dispensation til for eksempel yderligere prøveforsøg grundet sygdom, for sen til- og afmelding til eksamen og lignende.

Henvendelserne om klage over eksamen kom fra studerende, der ønskede at indgive en eksamensklage. Størstedelen af henvendelserne kom fra studerende, som var uenige i den bedømmelse, de havde fået i en skriftlig eksamen.

Henvendelserne om retlige klager kom fra studerende, der ønskede at høre mere om deres klagemuligheder og/eller havde brug for vejledning i hvad der kan være af retlige grunde til at klage over et afslag (som regel et afslag på en dispensationsansøgning).

Dispensation: 26,5% Eksamensklager: 23,5% Retlig klage: 16,7% Optag: 6,8% Andet: 6,8% Mobning: 3,8% Formodet eksamenssnyd: 3,8% SU: 3,8% Merit: 3,0% Udskydelse af speciale: 2,3% Sygemelding: 1,5% Ordensregler: 1,5%

Besøg af skandinaviske kolleger og europæisk konference

Den 18. og 19. april var vi ved Studenterambassadøren vært for årets møde med kollegerne på de svenske og norske universiteter i det skandinaviske studentombud-netværk.

Den 14., 15. og 16. juni deltog vi i den 18. årlige konference i European Network of Ombuds in Higher Education (ENOHE).

Begge konferencer var lærerige og interessante for os. Der blev diskuteret emner som kønsbaseret vold (Gender Based Violence), seksuelt grænseoverskridende adfærd samt god dialog mellem universitet, studerende og studentombud.  Emnerne er både alment kendte blandt netværkets medlemmer og det er emner som vi også oplever som særligt aktuelle ved Studenterambassadøren.

KU-kursus om at skrive endnu klarere afgørelser og e-mails til studerende

Vil du have ny inspiration til, hvordan du kan kommunikere endnu klarere med studerende i afgørelser eller over e-mail? Er du ofte i tvivl om, hvordan du kan formulere dig mest tydeligt? Har du prøvet, at dialogen med en studerende gik helt i hårknude? Eller vil du bare gerne blive endnu bedre til at undgå misforståelser, når du kommunikerer på skrift?

Så er det her heldagskursus helt sikkert noget for dig!

Du kan melde dig til det gratis kursus her.

Vi udbyder kurset, fordi studerendes henvendelser til os siden oprettelsen af Studenterambassadøren i 2013 har vist, at fx begrundelser i afslag nogle gange kan kommunikeres klarere. Det gælder både ved behandling af studerendes ansøgninger, klager og disciplinærsager. Læs eventuelt mere om vores indsigter om kommunikationen i afgørelser på KU i Studenterambassadørens årsberetninger fra 2013-2022.

Udtalelse fra Ombudsmanden om forskelle på en afgørelse og faktisk forvaltningsvirksomhed

I juni offentliggjorde Ombudsmanden den her udtalelse om en studerendes situation på et andet universitet:

Ombudsmanden resumerer situationen sådan her:

”En universitetsstuderende søgte studienævnet om dispensation til at tilmelde sig en reeksamen, selv om tilmeldingsfristen var overskredet. Studienævnet afslog ansøgningen med henvisning til, at der ikke forelå usædvanlige forhold, der kunne begrunde en dispensation.

Den studerende klagede over afslaget til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, som afviste at behandle klagen med henvisning til, at styrelsen kun behandler klager over afgørelser. Styrelsen vurderede, at studienævnets afslag på dispensation var et led i faktisk forvaltningsvirksomhed og dermed ikke en afgørelse.

Det var ombudsmandens opfattelse, at afslaget på dispensation var en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Han var derfor ikke enig med Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i, at styrelsen ikke havde kompetence til at behandle klagen med henvisning til, at afslaget på dispensation var et led i faktisk forvaltningsvirksomhed.

Ombudsmanden var enig i, at afvikling af undervisning og eksamen generelt må anses for faktisk forvaltningsvirksomhed. Studienævnets beslutning i sagen angik imidlertid ikke selve udøvelsen af den faktiske forvaltningsvirksomhed, men derimod om den studerende skulle modtage den faktiske forvaltningsvirksomhed, der bestod i at gå til reeksamen.”

Ved Studenterambassadøren støder vi under tiden også på, at forskelle mellem afgørelser og faktisk forvaltningsvirksomhed drøftes på KU.

Vi anbefaler derfor, at du læser den fulde udtalelse fra Ombudsmanden.