Studenterambassadørens nyhedsbrev 2. kvartal 2022

I studenterambassadørens nyhedsbrev kan du hvert kvartal følge, hvordan ambassadøren og mange andre arbejder på at styrke retssikkerheden og udvikle dialogen og forståelsen mellem studerende og KU.

Behandling af årsberetning for 2021

1. juni afsluttede KU’s bestyrelse behandlingen af Studenterambassadørens årsberetning for 2021.

Rektor bemærkede i indstillingen til mødet, at KU som opfølgning på beretningen særligt arbejder videre med anbefaling 2, 3 og 4:

• Undervise og vejlede alle studerende i at undgå plagiat og selvplagiat ved brug af egne digitale noter og ved brug af digitale noter delt med andre studerende
  • Tilføje link til eksisterende vejledning i at søge om dispensation fra regler under punktet ”Eksamen” på hver uddannelses studieinformationsside

I månederne op til bestyrelsesmødet blev beretningen også behandlet i Administrativ Ledelse (AL), ved fællesmøde mellem KU’s Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) og Studieadministrativt Koordineringsudvalg (SAK) samt i Ledelsesteamet (LT).

Rådgivningsbehov i 2. kvartal

I 2. kvartal 2022 fik Studenterambassadøren 140 henvendelser.

Følgende tre kategorier af henvendelser udgjorde til sammen 90 af de 140 henvendelser:

• Dispensation
  • Retlig klage
  • Klage over eksamen

Henvendelser om dispensation kom fra studerende, der ønskede vejledning til at skrive en dispensationsansøgning. Mange af disse henvendelser var  ligesom de foregående kvartaler  fra studerende med funktionsnedsættelser, der skulle søge om tilpasninger til enten undervisning, eksamen eller justeringer i deres studieplan. I forbindelse med eksamenperioden var der dog også en del dispensationsansøgninger om f.eks. yderligere prøveforsøg grundet sygdom, forsinket til- og afmelding til eksamen og lignende.

Henvendelserne om retlige klager kom fra studerende, der ønskede at høre mere om deres klagemuligheder og/eller havde brug for vejledning i at skrive en retlig klage på baggrund af et afslag, som regel på en dispensationsansøgning.

Henvendelserne om klage over eksamen kom fra studerende, der ønskede at indgive en eksamensklage. Langt størstedelen af henvendelserne kom fra studerende, som var uenige i den bedømmelse, de havde modtaget.

Justering af bekendtgørelser

Som du sikkert allerede er blevet informeret om ad andre kanaler, så træder der justerede versioner af uddannelsesbekendtgørelsen, eksamensbekendtgørelsen og karakterbekendtgørelsen i kraft pr. 1. september.

Ud fra vores arbejde lægger vi særligt mærke til de her tre justeringer:

• I uddannelsesbekendtgørelsen er paragraffen om, at universitetet kan dispensere fra egne fastsatte regler, hvis der foreligger usædvanlige forhold, blevet flyttet op som den ene af tre grundlæggende krav til studieordningerne (§ 45, stk. 3).

• I eksamensbekendtgørelsen er der tilføjet de her fire begreber:

• løbende prøver
    • fageksamen
    • afsluttende eksamen
    • delprøver

Se definitionerne af de fire begreber i eksamensbekendtgørelsens § 3.

KU-kursus om at skrive endnu klarere afgørelser og e-mails til studerende

Vil du have ny inspiration til, hvordan du kan kommunikere endnu klarere med studerende i afgørelser eller over e-mail? Er du ofte i tvivl om, hvordan du kan formulere dig mest tydeligt? Har du prøvet, at dialogen med en studerende gik helt i hårknude? Eller vil du bare gerne blive endnu bedre til at undgå misforståelser, når du kommunikerer på skrift?

Så er det her heldagskursus helt sikkert noget for dig!

Du kan melde dig til det gratis kursus her.

Vi udbød kurset første gang sidste efterår. Kursusdeltagerne evaluerede kurset sådan her:

Vi udbyder kurset, fordi studerendes henvendelser til os siden oprettelsen af Studenterambassadøren i 2013 har vist, at fx begrundelser i afslag nogle gange kan kommunikeres klarere. Det gælder både ved behandling af studerendes ansøgninger, klager og disciplinærsager. Læs eventuelt mere om vores indsigter om kommunikationen i afgørelser på KU i Studenterambassadørens årsberetninger fra 2013-2021.