Studenterambassadørens nyhedsbrev 3. kvartal 2022

I 3. kvartal 2022 fik Studenterambassadøren 169 henvendelser.

De tre største henvendelseskategorier var dispensation, klage over eksamen og retlig klage. De tre kategorier udgør tilsammen næsten 2/3 af alle kvartalets henvendelser.

Derudover har 7,7 % af henvendelserne handlet om optag. En del henvendelser i denne kategori er fra studerende, der søger vejledning til komplekse genindskrivningssager. Det kan f.x. være fordi de tidligere er blevet udskrevet grundet sygdom og har opbrugt deres maksimale studietid eller prøveforsøg. Hvis studerende henvender sig med en mere gennemsnitlig optagssituation, henviser vi dem til studievejlederne i KU studentercenter eller på fakulteterne.

6,5 % af henvendelserne har handlet om mobning, chikane og grænseoverskridende opførsel. Her har 10 ud af 11 henvendelser drejet sig om studerende, der har følt sig mobbet, chikaneret eller grænseoverskredet af en ansat på Københavns Universitet, mens 1 ud af 11 henvendelser har handlet om grænseoverskridende opførsel mellem to studerende.

Oplæg for Studienævnet for Medicin

Studienævnet for Medicin holdt seminar om dispensationssagsbehandling den 28. september. Studienævnet havde inviteret studenterambassadør Bo Gad Køhlert til at fortælle om, hvilke medicinstuderende, der henvender sig med studienævnssager til Studenterambassadøren, og hvordan vi arbejder med at vejlede og rådgive de studerende.

Samtalen kredsede blandt andet om de her tre ’måleinstrumenter’, som vi bruger hver dag: dispensationsvægten, dispensationspyramiden og forskelsbehandlingsvægten.

Studiestart på NorS, ToRS og SAXO

I de sidste dage af august var Studenterambassadør Bo Gad Køhlert inviteret til at holde studiestartsoplæg for de nye bachelorstuderende på NoRS, ToRS og SAXO.

I oplægget introducerer han til funktionen og quizzer med de studerende om studerendes rettigheder og pligter og rammerne for, hvad blandt andet Studenterambassadøren kan hjælpe med (se eksempel på tidligere quiz her).

I år fik han også nævnt, at vi ikke accepterer seksuel chikane eller anden grænseoverskridende adfærd på KU.

Dette nævnte Bo Gad Køhlert blandt andet på grund af de seneste års henvendelser og samtaler med fakulteternes uddannelsesledelser. Han nævnte det også for at bidrage til at skabe opmærksomhed om, at alle fakulteter i 2021 lagde handlingsplaner ud på Studieinformation om, hvordan en studerende kan få hjælp og kan klage, hvis en ansat eller en anden studerende har udsat den studerende for krænkende adfærd.

Slettedag i august

Studenterambassadøren er medlemmer af KU’s slettebande og i august holdt vi derfor vores årlige slettedag. På dagen gennemgik vi blandt andet:

• Vores personlige og fælles drev
  • Vores personlige og fælles mail-indbakker
  • Vores arbejdsmobiltelefoner
  • Vores Facebook-profil

Vi slettede alle personoplysninger, der ikke længere kunne opbevares i overensstemmelse med Studenterambassadørens slettepolitik.

Som læser af det her nyhedsbrev, har du sikkert også behov for at følge med i alt nyt om GDPR, informationssikkerhed og data management på KU. Derfor anbefaler vi, at du melder dig til at modtage nyhedsbrevet fra KU’s databeskyttelsesrådgiver.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra KU's databeskyttelsesrådgiver her (vælg: "Nyt om GDPR, datamanagement og informationssikkerhed". Findes under kategorien "Øvrige").

Studenterambassadøren på campusbesøg

Studenterambassadøren er i fuld gang med efterårets besøg på campusområderne. Du kan stadig nå at møde os på følgende datoer:

27.10: Besøg på Frederiksberg campus

02.11: Besøg på City campus

17.11: Besøg på Søndre campus

Hvert besøg varer fra 10-12 og du kan se placering m.m. i vores kalender.