Studenterambassadørens nyhedsbrev 3. kvartal 2020

Forlængelse af maksimal studietid

I mange af de henvendelser, vi får i løbet af et år, ser vi blandt andet, hvor vigtigt det er, at studienævn og andre foretager en konkret skønsmæssig vurdering af alle oplysninger i en studerendes ansøgning om dispensation, før det bliver besluttet, hvad den studerende kan få dispensation til.

I 3. kvartal så vi blandt andet, at studienævn og sagsbehandlere bør gøre mere ud af at sikre, at de tager stilling til forlængelse af den studerende maksimale studietid, når en studerende er i en situation hvor usædvanlige forhold vil føre til, at den studerende overskrider sin maksimale studietid.

Det har dog været glædeligt at se i samme periode, at hvis studerende klager over, at et studienævn ikke har taget stilling til den del af den studerendes situation, så beder rektor studienævnet om at genbehandle sagen.

I 3. kvartal har Studenterambassadøren fået 176 henvendelser. Ligesom i 2. kvartal var en væsentlig del af dem på en eller anden måde relateret til coronasituationen. De fleste af henvendelserne har været fra studerende, der har søgt vejledning til at søge om dispensation.

Derudover har der også været en del disciplinærsager og eksamensklager. Ligesom i 2. kvartal har tallet for disciplinærsager været usædvanligt højt. Henvendelserne har især været fra studerende, der er blevet mistænkt for eksamenssnyd efter at have deltaget i en eksamen med ændret eksamensform grundet corona.

Slettedag i august

Studenterambassadøren er medlemmer af KU’s slettebande og i august afholdt vi derfor vores årlige slettedag. På dagen gennemgik vi blandt andet:

• Vores personlige og fælles drev
  • Vores personlige og fælles mail-indbakker
  • Vores arbejdsmobiltelefoner
  • Vores Facebook-profil

Vi slettede alle personoplysninger, der ikke længere kunne opbevares i overensstemmelse med Studenterambassadørens slettepolitik. Desuden indførte vi nye, ugentlige sletterutiner.

Vi satte også tid af til at gennemføre og bestå KU’s online GDPR-kursus for medarbejdere.

Som læser af det her nyhedsbrev, har du sikkert også behov for at følge med i alt nyt om GDPR, informationssikkerhed og data management på KU. Derfor anbefaler vi, at du melder dig til at modtage nyhedsbrevet fra KU’s databeskyttelsesrådgiver.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra KU's databeskyttelsesrådgiver her (vælg: "Nyt om GDPR, datamanagement og informationssikkerhed". Findes under kategorien "Øvrige").

Quiz om Studenterambassadøren over Zoom

Studiestarten i år blev anderledes for os alle sammen. Du har sikkert allerede holdt en del online oplæg for studerende, som sidder bag lukkede videokameraer. Det samme mødte Studenterambassadør Bo Gad Køhlert da han i starten af september holdt virtuelt oplæg for de bachelorstuderende i medicin på 2. semester. Men de studerende viste sig at være meget aktive inde bag de slukkede kameraer. Det fandt Bo ud af, da han satte en online quiz i gang med 6 spørgsmål om, hvad en studerende kan få hjælp til hos Studenterambassadøren. Her kan du se en video af quizzen fra en tidligere studiestart.