Studenterambassadørens nyhedsbrev 1. kvartal 2021

I studenterambassadørens nyhedsbrev kan du hvert kvartal følge, hvordan ambassadøren og mange andre arbejder på at styrke studerendes retssikkerhed og udvikle dialogen og forståelsen mellem studerende og KU.

Afgørelse i Ligebehandlingsnævnet om studerende med hørehandicap

Den 7. januar offentliggjorde Ligebehandlingsnævnet afgørelse på baggrund klage over et universitet fra studerende med et hørehandicap (KEN nr. 9009). Af afgørelsen fremgår det fx at:

• Indkøb og opsætning af den rette lydteknologi i alle relevante undervisningslokaler anses for en tilstrækkelig foranstaltning.

• Ligebehandlingsnævnet vurderede, at universitetet ikke havde sørget for at etablere lydteknologi i undervisningslokalerne inden for rimelig tid på en tilstrækkeligt effektiv måde. På den baggrund blev den studerende tilkendt en godtgørelse på 50.000 kr.

• Tekstning af 20 timers videomateriale finansieret af SPS-midler anses for en tilstrækkelig foranstaltning. (Videomaterialet blev udleveret som supplement til undervisningen.)

Rådgivningsbehov i 1. kvartal

I 1. kvartal fik Studenterambassadøren 210 henvendelser. Det gør 1. kvartal 2021 til det 1. kvartal med flest henvendelser siden oprettelsen af Studenterambassadøren i 2013. I 2020 fik vi i 1. kvartal til sammenligning 187 henvendelser.

De fleste henvendelser har været fra studerende, der har ønsket vejledning til at søge om dispensation. Mange af dispensationsansøgningerne i denne periode har på en eller anden vis været relateret til den nyligt overståede eksamenstermin, f.eks. har vi set mange ansøgninger om ekstra prøveforsøg, forsinket til- eller framelding til eksamen eller særlige prøvevilkår.

Desuden har næsten 20 procent af henvendelserne været fra studerende, der ønskede at klage over en eksamen, oftest fordi de var uenige med bedømmelsen.

Derudover har næsten 20 procent af henvendelserne været fra studerende, som ønskede vejledning om en retlige klage efter at have modtaget afslag fra universitetet.

Resten af henvendelserne fordeler sig fortrinsvis mellem formodet eksamenssnyd, optag, mobning og sygemelding.

Behandling af årsberetning for 2020

I marts sendte studenterambassadøren sin årsberetning for 2020 til rektoratet.

Som noget nyt mødtes han forinden i februar med studenterpolitikere, uddannelsesledelsen på hvert fakultet og Fællesadministrationens afdeling for Uddannelser & Studerende og drøftede indtryk fra studerendes henvendelser til Studenterambassadøren i 2020 som grundlag for årsberetningen. Læs eventuelt mere om den justerede proces her under overskriften ’Proces for behandling af årsberetninger’.

Årsberetningen vil  blive  behandlet  på  møder  fra  april  til  juni  i  Administrativ  Ledelse  (AL),  fællesmøde  for  KU’s Uddannelsesstrategiske  Råd (KUUR) og Studieadministrativt Koordineringsudvalg (SAK), Ledelsesteamet (LT), rektoratet og KU’s bestyrelse.