Studenterambassadørens nyhedsbrev 4. kvartal 2023

Nye udtalelser fra Ombudsmanden om aktindsigt

I løbet af efteråret offentliggjorde ombudsmanden to udtalelser, som muligvis kan blive relevante at kende til ved fremtidige anmodninger om aktindsigt fra studerende.

I FOB 2023-25 anmodede en studerende om aktindsigt i eksamensbesvarelser. Universitetet afviste anmodningen for at undgå situationer, som kunne ses som eksamenssnyd. Ombudsmanden vurderede i denne situation, at det hensyn ikke var grund nok til at afvise anmodningen om aktindsigt, da de studerende i forvejen måtte tage blandt andet praksisbeskrivelser og faglitteratur med til eksamenen. Ombudsmanden henstillede på den baggrund, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen genoptog sagen og i den forbindelse tog nærmere stilling til de ophavsretlige spørgsmål og de eventuelle afledte konsekvenser for retten til aktindsigt.

I FOB 2023-37 klagede en borger over afslag på aktindsigt i en personalesag, hvor personlige forhold om borgeren var omtalt. Ombudsmanden fandt imidlertid, at retten til såkaldt ”… egenacces efter offentlighedslovens § 8 i personalesager omfattet af § 21, stk. 2, ikke kun gælder for den ansatte selv, men også for andre, hvis personlige forhold omtales i personalesagen.”

Henvendelser i fjerde kvartal

I fjerde kvartal fik Studenterambassadøren 139 henvendelser. De fleste af henvendelserne lå i kategorierne ”dispensation” og ”retlig klage”.

Henvendelser om dispensation fra reglerne handler oftest om en situation, hvor en studerende har brug for dispensation fra én eller flere regler, for at de kan komme videre på deres studie.

Mange af denne slags situationer opstår, fordi den studerende har en sygdom eller funktionsnedsættelse, og studerende har oftest brug for at bede om forlænget tid til prøver, udskydelse af maksimal studietid eller tilpasninger i undervisningen, som gør det tilstrækkeligt tilgængeligt for den funktionsnedsatte studerende at deltage.

Henvendelser om dispensation er dog under tiden også relateret til andet end sygdom eller funktionsnedsættelse. For eksempel situationer, hvor den studerende mangler en eksamen, som ikke længere udbydes eller hvor den studerende søger om et ekstra eksamensforsøg af andre årsager end sygdom. Det kan også være at den studerende er blevet forsinket på grund af udfordringer i studiets eller studieforløbets tilrettelæggelse, eller at den studerende har mistet et nært familiemedlem og derfor er blevet forsinket i sine studier.

Dispensation: 41,0% Retlig klage: 17,3% Klage over eksamen: 12,9% Mobning: 10,1% Optag: 5,0% SU 5,0% Andet: 2,2% Ordensreglerne: 2,2% Studievejledning: 1,4% Formodet eksamenssnyd: 1,4% Udskydelse af speciale: 0,7% Sygemelding 0,7%

Nye studerende med funktionsnedsættelser

Den 2. november holdt vi vores årlige webinar for nye studerende med funktionsnedsættelser.

Ved webinaret fortalte studenterambassadør Bo Gad Køhlert om hvad den her gruppe af studerende kan søge om dispensation fra og mere generelt om, hvilke særlige understøttende regler og retningslinjer, der er for studerende med funktionsnedsættelser.

Efter webinaret blev vi opmærksomme på, at Danmarks Evalueringsinstitut har offentliggjort rapporten ”Førsteårsstuderendes oplevelse af specialpædagogisk støtte”.

Undersøgelsen bliver blandt andet opsummeret sådan her:

”Mange studerende har brug for specialpædagogisk støtte på videregående uddannelser, og de fleste er tilfredse med den støtte, de får. Men der er omkring fire ud af ti i målgruppen svarende til 5.000 studerende, som ikke søger om støtten. Manglende støtte kan have betydning for frafald.”

Blandt den samme gruppe af førsteårsstuderende oplever vi ved Studenterambassadøren parallelt, at en del samtidig holder sig tilbage med at bede om dispensationer til tilpasninger af kursusforløb og eksamener.

Også derfor er vi glade for at kunne tilbyde webinaret til den gruppe af studerende.

Situationer med udspring i konflikten i Gaza

Vi har de seneste tre måneder fulgt pressens beskrivelser af diskrimination og utryghedsskabende adfærd overfor minoriteter på universitetet med mulige udspring i situationen i Palæstina og Israel.

Vi får enkelte henvendelser fra studerende som helt eller delvist kan siges at trække tråde til situationen. Her forsøger vi på bedst mulig vis at støtte de studerende i eventuelle videre forløb og vi vejleder de studerende om:

• hvordan man som studerende kan få behandlet en situation ud fra universitetets retningslinjer om en undervisers eller en anden studerendes krænkende adfærd KUnet > Studieinformation > Dit studieliv > Støtte og vejledning > Chikane, krænkelser og mobning.

KU-kursus om at skrive endnu klarere afgørelser og e-mails til studerende

I oktober holdt vi for tredje gang KU-Kursus i at skrive endnu klarere afgørelser og e-mails til studerende.

18 kolleger fra 3 forskellige fakulteter havde meldt sig til kurset.

Kursusdeltagerne evaluerede kurset sådan her:

Samlet gennemsnit: 4,7. Respondenter: 9

Det er aftalt med KU-kurser, at vi udbyder kurset igen den 10. oktober 2024.

Kursusbeskrivelsen vil blive lagt op i kursuskataloget i medarbejderguiden snarest muligt.