Studenterambassadørens nyhedsbrev 3. kvartal 2023

Gråzoner i akademisk praksis: Ved de studerende at de snyder?

I august blev vi ved Studenterambassadøren via Unisavisens artikel 93 sager om eksamenssnyd på KU: »Det er nede i småtingsafdelingen« opmærksom på en akademisk artikel fra marts 2023, ”Grey zones and good practice: A European survey of academic integrity among undergraduate students”. Artiklen beskriver blandt andet hvordan europæiske bachelorstuderende ofte har svært ved at identificere snyd, god akademisk praksis og gråzonen mellem disse. Det billede genkender vi fra mange af de plagiatmistænkte studerende, som henvender sig til os.

Det er jo i udgangspunktet de studerendes eget ansvar at kende til reglerne om eksamenssnyd. Samtidig ser vi i mange af henvendelserne til os, at de studerende, som en del af deres undervisning, mest sandsynligt kunne have været klædt endnu bedre på til at undgå eksamenssnyd.

I nogle situationer ser vi, at studieleder underkender en undervisers indberetning om formodet eksamenssnyd. Her ser vi, at nogle undervisere nok i løbet af undervisningen kunne have været mere i dialog med de studerende om god videnskabelig praksis indenfor det faglige felt.

Tre af artiklens fire danske bidragsydere (fra Københavns Universitet) har tilbage i marts skrevet en formidlende artikel om studiet på Videnskab.dk: Bachelorstuderende har svært ved at finde grænsen mellem snyd og god praksis. Her skriver de blandt andet at

”Hvis de studerende forstår reglerne, men bryder dem alligevel, kan det være relevant at se på, hvordan reglerne bliver håndhævet.

Sanktioner alene vil derimod ikke være en særligt konstruktiv tilgang til at bekæmpe regelbrud, der sker på basis af uvidenhed.”

(Goddiksen et.al., set 5/10/2023)

I den akademiske artikel beskriver de derudover, hvordan mange af deltagerne i undersøgelsen ikke var i stand til at identificere hverken eksempler på tydelig akademisk uredelighed eller gråzonetilfælde, som ikke er klart beskrevet i reglerne. Artiklens forfattere beskriver dog ikke mere undervisning i akademisk redelighed som en entydig løsning. Men deres diskussion til sidst i artiklen ser ud til at kalde på, at undervisere kunne give studerende indblik i flere af de mere komplekse og kontekstafhængige grænsetilfælde. (Goddiksen et.al., 2023, s 16-17)

Siden oprettelsen af Studenterambassadøren i 2013 har vi til dato modtaget 126 henvendelser om formodet eksamenssnyd.

Campusbesøg

I slutningen af 3. kvartal startede vi en ny omgang campusbesøg. Her taler vi løst og fast om rettigheder og forpligtelser på universitetet med de studerende, der slår vejen forbi.

I september og starten af oktober besøgte vi Nørre Campus (SUND/SCIENCE), Søndre Campus (HUM), City Campus (SAMF) og Frederiksberg Campus (SCIENCE).

Den 27. oktober besøger vi Søndre Campus (JUR/TEOL).

Se på vores hjemmeside, hvor vi vil være, og følg med på Facebook for opdateringer på dagen om vores placering.

Billede af Studenterambassadørens stand på CSS den 6. oktober

Rådgivningsbehov

I 3. kvartal 2023 fik Studenterambassadøren 138 henvendelser.

De her tre kategorier af henvendelser udgjorde til sammen 93 af de 138 henvendelser:

• Dispensation
  • Klage over eksamen
  • Retlig klage

Henvendelser om dispensation kom fra studerende, der ønskede vejledning til at skrive en dispensationsansøgning. ¾-dele af de henvendelser var fra studerende med funktionsnedsættelser, som i forbindelse med studie- eller semesterstart ville søge om tilpasninger til enten undervisning, eksamen eller justeringer i deres studieplan, som for eksempel udskydelse af maksimal studietid. I forbindelse med reeksamensperioden i august, var der også en del henvendelser om ansøgninger om dispensation til yderligere prøveforsøg grundet sygdom.

Henvendelserne om klage over eksamen kom fra studerende, der ønskede at indgive en eksamensklage. Størstedelen af henvendelserne kom fra studerende, som var uenige i den bedømmelse, de havde fået i en skriftlig eksamen.

Henvendelserne om retlige klager kom fra studerende, der ønskede at høre mere om deres klagemuligheder og/eller havde brug for vejledning i hvad der kan være af retlige grunde til at klage over et afslag (som regel et afslag på en dispensationsansøgning).

Dispensation: 37,7% Eksamensklager: 21,0% Retlig klage: 8,7% Optag: 8,0%  Mobning: 6,5% Formodet eksamenssnyd: 5,1% Merit: 4,3%  Udskydelse af speciale: 3,6% Andet: 2,2% Sygemelding: 2,2% SU: 0,7%

Slettedag

Hos Studenterambassadøren sætter vi persondatabeskyttelse højt og i august holdt vi derfor vores årlige slettedag. På dagen gennemgik vi blandt andet:

• Vores personlige og fælles drev
  • Vores personlige og fælles mail-indbakker
  • Vores arbejdsmobiltelefoner
  • Vores Facebook-profil

Vi slettede alle personoplysninger, der ikke længere kunne opbevares i overensstemmelse med Studenterambassadørens slettepolitik.

Som læser af det her nyhedsbrev, har du sikkert også behov for at følge med i alt nyt om GDPR, informationssikkerhed og data management på KU. Derfor anbefaler vi, at du melder dig til at modtage nyhedsbrevet fra KU’s databeskyttelsesrådgiver.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra KU's databeskyttelsesrådgiver her (vælg: "Nyt om GDPR, datamanagement og informationssikkerhed". Findes under kategorien "Øvrige").