Studenterambassadørens nyhedsbrev 4. kvartal 2022

I 4. kvartal i 2022 fik Studenterambassadøren 91 henvendelser.

Den største henvendelseskategori er studerende, der ønskede vejledning til at søge om dispensation. Typisk ønsker de studerende at søge om dispensation til ekstra eksamensforsøg, forlængelse af maksimal studietid, forlængelse af førsteårsprøvekravet eller særlige vilkår til eksamen og undervisning på baggrund af funktionsnedsættelser.

En stor del af henvendelserne kommer derudover fra studerende, der ville klage over en eksamen eller som søgte vejledning om retlige klager.

Webinar for nye studerende med funktionsnedsættelser

Den 3. november holdt vi vores faste webinar for nye bachelorstuderende med funktionsnedsættelser. Ved webinaret kommer vi omkring, hvordan man kan bede om såkaldt hensigtsmæssige foranstaltninger ud fra den enkeltes konkrete behov, om hvordan man kan søge om dispensation og om eventuelle særlige rettigheder undervejs i uddannelsen.

Ved webinaret deltog 17 studerende. Vi har efterfølgende fået henvendelser fra flere studerende, som ikke havde mulighed for at deltage og som spørger til råd og vejledning i deres konkrete situationer.

I oktober holdt vi for anden gang KU-Kursus i at skrive endnu klarere afgørelser og e-mails til studerende.

Kurset var i den her version sammensat af oplæg om skriveguides fra andre offentlige myndigheder og SCIENCE Uddannelses 4 timers kursus til nye medarbejder i fakultetets skriveguide.

Kursusdeltagerne evaluerede kurset sådan her:

Det er aftalt med KU-kurser, at vi udbyder en version af kurset igen i oktober 2023.

Studiestart på Biologi

I midten af december var Studenterambassadør Bo Gad Køhlert inviteret til at holde sit studiestartsoplæg for de nye bachelorstuderende på Biologi.

Blandt andet fik han også her nævnt, at vi ikke accepterer seksuel chikane eller anden grænseoverskridende adfærd på KU.

Når vi nævner dette i forskellige sammenhænge, så er det hver gang et forsøg på at bidrage til at skabe opmærksomhed om, at alle fakulteter i 2021 lagde handlingsplaner ud på Studieinformation om, hvordan en studerende kan få hjælp og kan klage, hvis en ansat eller en anden studerende har udsat den studerende for krænkende adfærd.

2022 i tal

Ved afsendelsen af dette nyhedsbrev har Studenterambassadøren bevæget sig ind i et nyt år og kan se tilbage på det samlede antal henvendelser i 2022.

I 2022 fik vi samlet set 591 henvendelser. 581 af disse henvendelser kom fra studerende på Københavns Universitet. I 2021 fik vi samlet set 621 henvendelser fra studerende på Københavns Universitet.

Den største henvendelseskategori for året var fra studerende, som ønskede at søge dispensation. Disse henvendelser udgjorde ligesom i 2021 næsten en tredjedel af alle henvendelser.

En stor del af henvendelserne om vejledning til at søge dispensation kommer fra studerende med funktionsnedsættelser, der i 2022 udgjorde næsten 40 % af henvendelserne på tværs af alle henvendelseskategorier.

Det er desuden værd at bemærke, at antallet af henvendelser om formodet eksamenssnyd er gået ned fra 8,86 % i 2021 til 6,54 % i 2022. Dette sker efter, at der både i 2020 og 2021 var en stigning i antallet af henvendelser om eksamenssnyd på baggrund af blandt andet corona-situationen og ændrede eksamensformer. Læs eventuelt mere i vores årsberetning for 2021.