Studenterambassadørens nyhedsbrev 2. kvartal 2021

Danske Universiteters webinar om studerende med funktionsnedsættelser

Den 15. april holdt Danske Universiteter webinaret ’Hvordan kan ansøgning om dispensation pga. funktionsnedsættelse blive enklere for studerende?’. Mere end 100 personer fra universiteter og interesseorganisationer deltog og drøftede styrelsens hyrdebrev og tjekliste fra 7. maj 2020 om forvaltning af handicapområdet. Undervejs anbefalede Sammenslutningen af Unge med Handicap (SUMH) at sætte mere ind de her steder:

• synliggøre vejledning og give god studiestart
  • synliggøre hjælp til at søge om dispensation
  • skabe én indgang og én kontaktperson
  • have specifikke studievejledere med kendskab til studerende med handicap

Næsten en tredjedel har været fra studerende, der har ønsket vejledning til at søge om dispensation.

Desuden har en del af henvendelserne været fra studerende, der ønskede at klage over en eksamen, oftest fordi de var uenige med bedømmelsen.

Op til ansøgningsfristen for videregående uddannelser d. 5 juli har vi også haft en del henvendelser om optag, derfor udgør de i 2. kvartal ca. 11 procent af henvendelserne. Mange af dem henviser vi dog videre til mere relevante vejledningstilbud.

Knap en tredjedel af henvendelserne udgøres desuden samlet set af de tre kategorier retlige klager. formodet eksamenssnyd og mobning fra medarbejder mod studerende.

Oplæg for Foreningen P.S.

14. april var Studenterambassadøren inviteret af KU-studerende i Foreningen P.S. (psykisk sårbare) til at holde oplæg om, hvordan man kan gribe det an at søge om dispensation til tilpasninger af undervisning og eksamen.

Behandling af årsberetning for 2020

15. juni afsluttede KU’s bestyrelse behandlingen af Studenterambassadørens årsberetning for 2020.

Rektor bemærkede i indstillingen til mødet, at KU som opfølgning på beretningen vil have særligt fokus på universitetets håndtering af studerende med funktionsnedsættelser.

Rektoratet har desuden besluttet at iværksætte en proces med fokus på studerendes tilkendegivelser vedr. mobning og krænkelser, hvor der blandt andet skal være særligt fokus på at sikre, at studerende kan henvende sig ét sted, og at bistand til studerende bedre understøtter studerendes behov.

I månederne op til bestyrelsesmødet blev beretningen også behandlet i Administrativ Ledelse (AL), ved fællesmøde mellem KU’s Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) og Studieadministrativt Koordineringsudvalg (SAK) samt i Ledelsesteamet (LT).

Siden oprettelsen af Studenterambassadøren i 2013 har studerendes henvendelser til os vist, at fx begrundelser i afslag nogle gange kan kommunikeres klarere. Det gælder både ved behandling af studerendes ansøgninger, klager og disciplinærsager. Læs eventuelt mere om vores indsigter om kommunikationen i afgørelser på KU i Studenterambassadørens årsberetninger fra 2013-2020.

På den baggrund har vi nu oprettet et KU-kursus 10. november om at skrive endnu klarere afgørelser og e-mails til studerende.

Vil du have ny inspiration til, hvordan du kan kommunikere endnu klarere med studerende i afgørelser eller over e-mail? Er du ofte i tvivl om, hvordan du kan formulere dig mest tydeligt? Har du prøvet, at dialogen med en studerende gik helt i hårknude? Eller vil du bare gerne blive endnu bedre til at undgå misforståelser, når du kommunikerer på skrift?

Så er det her halvdagskursus helt sikkert noget for dig!

Du kan melde dig til det gratis kursus her.