Nyhedsbreve og årsberetninger
Tre anbefalinger for studieåret 2019-2020
Anbefalingerne i årsberetningen for 2018 gives på baggrund af indtryk fra de knap 2% af KU’s studerende, som i løbet af året har henvendt sig om igangværende sager og de møder jeg har haft med KU’s studenterorganisationer, forvaltning og interesseorganisationer i 2018.
Jeg anbefaler, at der i studieåret 2019-2020 sættes fokus på følgende:
1. |
Rektorsekretariat og fakulteter arbejder mere på at styrke studerendes retssikkerhed og forkorte sagsbehandlingstiden i sager om eksamenssnyd. |
2. |
Fakulteter konkretiserer yderligere, hvordan ledere og |
3. |
Forvaltningen fortsætter med at styrke studerendes |
Ønsker du at læse vores nyhedsbreve fra 2018? Skriv til studambassador@adm.ku.dk, så sender vi dem til dig.
Skriv til os, hvis du ønsker referat fra KU’s bestyrelses behandling af årsberetning 2018 (pkt. 10)
Tre anbefalinger for studieåret 2018-2019
Anbefalingerne i årsberetningen for 2017 gives på baggrund af indtryk fra den godt 1% af KU’s studerende, som i løbet af året har henvendt sig om igangværende sager, de møder jeg har haft med KU’s studenterorganisationer, forvaltning og interesseorganisationer siden april 2017 samt Årsberetning 2016 m.v.
Jeg anbefaler, at der i studieåret 2018-2019 sættes fokus på følgende:
1. |
Hele KUs forvaltning bliver stadigt bedre i stand til at kommunikere klart, korrekt og rettidigt ved behandling af studerendes ansøgninger, klager og disciplinærsager. |
2. |
Alle studienævn, dispensationsudvalg m.v. arbejder videre med at implementere universitetets vejledende retningslinjer om behandling af ansøgninger fra studerende med funktionsnedsættelser. |
3. |
Forvaltningen i alle situationer under anbefaling 1 og 2
|
Referat fra KU’s bestyrelses behandling af årsberetning 2017 (pkt. 9)
Ønsker du at læse vores nyhedsbreve fra 2017? Skriv til studambassador@adm.ku.dk, så sender vi dem til dig.
Anbefalinger 2016
På baggrund af tendenserne i henvendelserne i 2016, giver studenterambassadøren 5 anbefalinger. Nogle anbefalinger er genkendelige fra tidligere år, og andre er nye.
1. |
Fokus på studerende med funktionsnedsættelses rettighederStudenterambassadøren anbefaler, at universitetet fortsat har fokus på studerende med funktionsnedsættelses rettigheder. Der blev i 2015 vedtaget en strategi for studerende med funktionsnedsættelse, og studenterambassadøren har deltaget i en arbejdsgruppe, der har lavet en vejledningen om behandling af ansøgninger om tilpasning til denne gruppe studerende. |
2. |
Bedre vejledning og hurtigere sagsbehandling i disciplinærsagerStudenterambassadøren anbefaler, at universitetet har fokus på bedre vejledning om, hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt til de enkelte eksamener, så de studerende let og enkelt kan finde ud af, hvad de må til hver enkelte eksamen. |
3. |
Bedre begrundelser i afgørelserStudenterambassadøren anbefaler, at der sættes fokus på bedre begrundelser i afgørelser. Studenterambassadøren ser fortsat en del afgørelser, som fremstår meget standardiserede. |
4. |
Brug jeres eksamensforsøg og muligheden for at sygemelde sigAnbefaling 4 er til de studerende. Studenterambassadøren modtager henvendelser fra studerende, som skal søge om fjerde eksamensforsøg eller har fået afslag på deres ansøgning om fjerde eksamensforsøg. Flere studerende har reelt ikke har udnyttet et eller flere af de tre eksamensforsøg, som de har ret til. |
5. |
Brug studenterambassadørenStudenterambassadøren har nu eksisteret i fire år og har haft flere end 1000 henvendelser. Studenterhenvendelserne vedrører mange forskellige forhold på Københavns Universitet og på forskellige uddannelsesniveauer. |
Ønsker du at læse vores nyhedsbreve fra 2016? Skriv til studambassador@adm.ku.dk, så sender vi dem til dig.
Anbefalinger 2015
Tendenserne i henvendelserne i 2015 får studenterambassadøren til at lave 4 anbefalinger til Københavns Universitet.
1. |
Fokus på studerende med funktionsnedsættelses rettighederPå baggrund af de henvendelser, studenterambassadøren har modtaget fra studerende med funktionsnedsættelse i 2015, vil vi anbefale universitetet at have et særligt fokus på, at studerende med funktionsnedsættelse får de tilpasninger, de har ret til. Studenterambassadøren vil også selv have fokus på gruppen i løbet af 2016. |
2. |
Bedre begrundelser i eksamensklagesagerStuderende udtrykker, at de ikke føler sig hørt i forbindelse med behandlingen af deres eksamensklagesag. Studenterambassadøren har ikke grund til at antage, at klagerne ikke behandles korrekt, og derfor anbefales det, at universitetet giver den studerende en mere uddybende begrundelse i eksamensklagesager. |
3. |
Opmærksomhed på Ph.d. studerendeAntallet af Ph.d. studerende der henvender sig til studenterambassadøren er ikke stort. Men dem der henvender sig giver udtryk for, at de frygter for repressalier eller for deres karriere, hvis de selv eller studenterambassadøren går videre med uhensigtsmæssige forhold de har påpeget. Nogle Ph.d. studerende har af samme grund ikke ville opgive deres navn eller fakultet til studenterambassadøren. Derfor anbefaler studenterambassadøren, at universitet er særligt opmærksom på, at Ph.d. studerende kan føle sig udsatte. |
4. |
Forbedring af tilgængelighed af information på KU-netStuderende oplyser studenterambassadøren om, at de har vanskeligt ved at finde de informationer på KU-net, som de har behov for fx i forbindelse med sygdom. |
Ønsker du at læse vores nyhedsbreve fra 2015? Skriv til studambassador@adm.ku.dk, så sender vi dem til dig.
Anbefalinger 2014
Tendenserne i henvendelserne i 2014 får studenterambassadøren til at lave følgende 4 anbefalinger til Københavns Universitet.
1. |
Fokus på løsninger frem for formaliaUndgå unødig sagsbehandling Tag ansvar for at finde løsninger |
2. |
Bedre begrundelser i afgørelserFølg forvaltningslovens og skriv begrundelser Det følger af forvaltningsloven, at der skal gives en begrundelse. Derudover vil en del klager over afgørelser muligvis kunne undgås, fordi den studerende igennem afgørelsen vil få forståelse for, hvorfor der er givet afslag, og derfor ikke finder anledning til at klage. Modtag undervisning hvis der er behov for det |
3. |
Tydelige regler for plagieringSørg for klare og tilgængelige regler om plagiering Københavns Universitet bør sikre, at:
|
4. |
De studerende skal kende reglerneOplys de studerende om, hvilke regler de skal kende Det er studenterambassadørens opfattelse, at flere henvendelser til studenterambbassadøren kunne have været undgået, hvis de studerende havde kendt reglerne for deres uddannelse. |
Ønsker du at læse vores nyhedsbreve fra 2014? Skriv til studambassador@adm.ku.dk, så sender vi dem til dig.
Ønsker du at læse vores nyhedsbreve fra 2013? Skriv til studambassador@adm.ku.dk, så sender vi dem til dig.
Hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev, er du meget velkommen til at sende os en mail.