Forretningsorden for Studenterambassadøren
Rektor har fastsat forretningsordenen for Studenterambassadøren.
I forretningsordenen kan du læse alt om, hvad Studenterambassadørens formål er, og hvad Studenterambassadøren kan og skal.
Proces for behandling af årsberetninger
Universitetet behandler hvert år Studenterambassadørens årsberetning på denne måde:
Januar |
Studenterambassadøren aftaler mødetidspunkter og drøftelsespunkter med fakulteter og Fællesadministrationens afdeling for Uddannelser og Studerende. |
Februar |
Studenterambassadøren drøfter indtryk fra året på møder med hvert fakultet og Fællesadministrationens afdeling for Uddannelser og Studerende. |
Marts |
Studenterambassadøren sender årsberetning til universitetsdirektøren. |
April/Maj |
KU’s Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR), Studieadministrativt Koordineringsudvalg (SAK), Administrativ Ledelse (AL) og Ledelsesteamet (LT) drøfter beretning. |
Juni |
Bestyrelsen drøfter beretning. |
Rektoratet tilsluttede sig denne proces i maj 2020 efter indstilling i april 2020 fra Studenterrådets forpersoner, vicedirektør for Uddannelser & Studerende og studenterambassadøren.
Evaluering i 2020
I studieåret 2020-2021 evaluerede universitetet forretningsordenen, efter de tre år som var fastsat i § 26 i den nu historiske forretningsorden fra 2017.
På baggrund af evalueringen tilføjede rektor nyt § 8, stk. 3, i forretningsordenen af 3. december 2021, som giver studenterambassadøren mulighed for at drøfte en studerendes henvendelse med relevante ledere på KU, hvis studenterambassadøren vurderer, at administrationen ikke i tilstrækkelig grad følger bestemmelser om vejledning, bistand og begrundelser i forvaltningsloven m.v.
Samtidig blev proceduren for studenterambassadørens iværksættelse af undersøgelser tydeliggjort på baggrund af praksis siden 2017 og der blev foretaget et antal sproglige justeringer.
Evaluering i 2017
Da rektor og KU’s bestyrelse oprettede studenterambassadørfunktionen i 2013, blev det besluttet, at Studenterambassadørens virksomhed skulle evalueres efter tre år. Evalueringen blev afsluttet i november 2017.
Evalueringen medførte ikke store ændringer i Studenterambassadørens kompetencer. Nyt var det dog, at Studenterambassadøren nu kan ”deltage i møder mellem studerende og forvaltningen som neutral tredjepart med taleret”.
I evalueringsrapporten nævnte evalueringsgruppen i forbindelse med neutral tredjepart-rollen, at Studenterambassadøren ikke kan deltage i møder som studerendes partsrepræsentant.
Læs hele Evalueringsrapporten.