Forretningsorden for Studenterambassadøren

Rektor har fastsat forretningsordenen for Studenterambassadøren.

I forretningsordenen kan du læse alt om, hvad Studenterambassadørens formål er, og hvad Studenterambassadøren kan og skal.

Proces for behandling af årsberetninger

Universitetet behandler hvert år Studenterambassadørens årsberetning på denne måde:

Januar

Studenterambassadøren aftaler mødetidspunkter og drøftelsespunkter med fakulteter og Fællesadministrationens afdeling for Uddannelser og Studerende.

Februar

Studenterambassadøren drøfter indtryk fra året på møder med hvert fakultet og Fællesadministrationens afdeling for Uddannelser og Studerende.

Marts

Studenterambassadøren sender årsberetning til universitetsdirektøren.

April/Maj

KU’s Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR), Studieadministrativt Koordineringsudvalg (SAK), Administrativ Ledelse (AL) og Ledelsesteamet (LT) drøfter beretning.

Juni

Bestyrelsen drøfter beretning.

Rektoratet tilsluttede sig denne proces i maj 2020 efter indstilling i april 2020 fra Studenterrådets forpersoner, vicedirektør for Uddannelser & Studerende og studenterambassadøren.

Evaluering i 2020

I studieåret 2020-2021 evaluerede universitetet forretningsordenen, efter de tre år som var fastsat i § 26 i den nu historiske forretningsorden fra 2017.

På baggrund af evalueringen tilføjede rektor nyt § 8, stk. 3, i forretningsordenen af 3. december 2021, som giver studenterambassadøren mulighed for at drøfte en studerendes henvendelse med relevante ledere på KU, hvis studenterambassadøren vurderer, at administrationen ikke i tilstrækkelig grad følger bestemmelser om vejledning, bistand og begrundelser i forvaltningsloven m.v.

Samtidig blev proceduren for studenterambassadørens iværksættelse af undersøgelser tydeliggjort på baggrund af praksis siden 2017 og der blev foretaget et antal sproglige justeringer.

Evaluering i 2017

Da rektor og KU’s bestyrelse oprettede studenterambassadørfunktionen i 2013, blev det besluttet, at Studenterambassadørens virksomhed skulle evalueres efter tre år. Evalueringen blev afsluttet i november 2017.

Evalueringen medførte ikke store ændringer i Studenterambassadørens kompetencer. Nyt var det dog, at Studenterambassadøren nu kan ”deltage i møder mellem studerende og forvaltningen som neutral tredjepart med taleret”.

I evalueringsrapporten nævnte evalueringsgruppen i forbindelse med neutral tredjepart-rollen, at Studenterambassadøren ikke kan deltage i møder som studerendes partsrepræsentant.

Læs hele Evalueringsrapporten.