Klage over eksamen
1: Kend klagefrist og modtager af klagen Ved eksamensklager er fristen som udgangspunkt 14 dage fra du har modtaget din bedømmelse. I studieadministrationen på dit fakultet sidder en enhed, som behandler eksamensklager. Du finder fakultetets klagevejledning og kontaktoplysninger på din studieinformationsside på KUnet under Eksamen > Karakterer og klager > Klagemuligheder. 2: Sørg for at formalia er på plads Hvis fakultetet vil have din klage via en webformular, bliver du bedt om at udfylde relevante oplysninger der. Hvis der ikke er en formular tilgængelig på din studieinformationsside, anbefaler vi, at du skriver dit navn, karakter, den eksamen du klager over og evt. navn på den kursusansvarlige i din klage. 3: Beskriv hvad du klager over og hvad du vil opnå Definer om du klager over:
Og beskriv hvorfor. Lad det fremgå i starten af klagen om du ønsker en ombedømmelse eller en omprøve. Begge vil altid foretages af nye bedømmere Var der fejl før eller under eksamen? Læs her. 4: Begrund klagen fagligt. Hvis du klager over bedømmelsen eller eksaminationsgrundlaget, skal du begrunde klagen fagligt. Det anbefaler vi, at du gør ved at sammenholde din eksamen med fx: Administrationen træffer afgørelsen. Sagsbehandleren har ikke faglig indsigt i din eksamen. Sørg derfor for at udfolde dine argumenter, så sagsbehandleren har et så konkret grundlag at behandle klagen ud fra som muligt. 5: Kontakt Studenterambassadøren Vi læser gerne din klage igennem og giver input ift. hvordan du har beskrevet ovenstående punkter. Kontakt os endelig. 6: Send klagen via formular på KUnet På de fleste fakulteter finder du en blanket til eksamensklager på din studieinformationsside. Hvis det ikke gælder dit fakultet, skal du sende din klage fra din KUmail. |
|
Find din uddannelses vejledning om at klage over eksamen på din studieinformationsside under:
Eksamen > Karakterer og klager > klagemuligheder
Du har ikke din besvarelse på skrift ved en mundtlig eksamen og kan dermed have svært ved at dokumentere de forhold, du klager over. Din klage bygger på din oplevelse af eksamenen, som kan være forskellig fra eksaminators og censors oplevelse.
Du kan med fordel beskrive eksaminationsforløbet kort tid efter eksamenen og vedlægge beskrivelsen som bilag til din klage. Bestræb dig på at beskrive helt nøgternt, hvad der skete, fra du gik ind i eksamenslokalet, til du gik derfra: ”Så gennemgik jeg…” og ”så sagde eksaminator…” osv.
Beskriv evt. også hvor lang tid, du oplevede, der gik med hvad ved eksamenen.
Du sender din klage senest 14 dage efter, du har modtaget din karakter (du kan søge om dispensation til at forlænge frister, hvis du kan dokumentere usædvanlige forhold. Læs mere her om hvad usædvanlige forhold fx kan være).
Sagsbehandleren indhenter kommentarer til din klage fra eksaminator og censor. Den samlede behandlingstid er typisk 4-6 uger.
Eksaminator og censors kommentarer sendes til dig. Du har mulighed for at kommentere på udtalelsen – normalt med en uges frist.
Fakultetet træffer en afgørelse på baggrund af din klage, samt bedømmerens og dine kommentarer. Du kan enten få tilbudt ombedømmelse/omprøve ved nye bedømmere eller du kan få afslag. Ved ombedømmelse og omprøve kan din karakter både blive sat op og ned. Hvis du bliver tilbudt ombedømmelse eller omprøve kan du godt vælge at afslå og fastholde din oprindelige karakter.
Hvis du vil klage over afgørelsen, er der 14 dages frist. Læs mere om processen i eksamensbekendtgørelsen.