Hør Studenterambassadøren præsentere funktionen m.m. i podcasten NorsLyd fra Institut for Nordiske studier og Sprogvidenskab her.
Om Studenterambassadøren
Upartisk vejledning i forhold og sager knyttet til dit studieforløb – det tilbyder Studenterambassadøren.
Vi kan både hjælpe dig med at afklare, hvad dine rettigheder er i forbindelse med forhold og sager på universitetet og hvilke krav, du har pligt til at leve op til.
Alle samtaler foregår i fortrolighed og det er uforpligtende at henvende sig.
Sådan behandler vi oplysninger om dig.
Du kan henvende dig, hvis du er tilknyttet Københavns Universitet som:
- Studerende
- Ph.d.-studerende
- Studiesøgende som oplever problemer med indskrivning
- Tidligere studerende som er blevet udskrevet
- Ansat i studiejob
Oplever du at blive uretfærdigt behandlet eller står du i en proceduremæssig gråzone og er i tvivl om, hvor du kan henvende dig? Konktakt Studenterambassadøren for vejledning og sparring.
Det kan være, at du:
- Skal søge dispensation til fx forlænget studietid, ekstra eksamensforsøg eller udvidet eksamenstid.
- Overvejer at klage over en afgørelse, eksamensforhold eller fejlvejledning
- Er under mistanke for eksamenssnyd
- Oplever mobning, diskrimination, seksuel chikane, rascisme eller lignende
- Har brug for mægling fordi en situation er gået i hårdknude
Studenterambassadøren har også mulighed for at deltage i møder mellem dig som studerende og universitetets forvaltning som såkaldt neutral tredjepart med taleret.
Læs hvordan studenterambassadøren meddelte dette til organisationen.
Se også Studenterambassadørens huskelister til klager og ansøgninger.
Studenterambassadøren har ikke mandat til, at:
- Træffe afgørelse i sager
- Fungere som din advokat eller part i en sag
- Tage stilling til faglige spørgsmål eller ressourcespørgsmål, herunder om en karakter er korrekt
Læs mere i Studenterambassadørens forretningsorden
Hvis din henvendelse ligger uden for Studenterambassadørens mandat, vil du altid blive hjulpet videre til rette instans.