Studenterambassadørens nyhedsbrev 2. og 3. kvartal 2024
I studenterambassadørens nyhedsbrev kan du hvert kvartal følge, hvordan ambassadøren og mange andre arbejder på at styrke retssikkerheden og udvikle dialogen og forståelsen mellem studerende og KU.
Rådgivningsbehov i 2. og 3. kvartal
I 2. og 3. kvartal fik Studenterambassadøren i alt 282 henvendelser.
De to største henvendelsesgrupper var vejledning om ansøgninger til dispensation og klager over eksamen. Derefter følger henvendelser om retlige klager.
Dette er i tråd med hvad vi ofte ser op til og efter sommerens eksamensperiode, hvor der altid er mange henvendelser om eksamensrelaterede dispensationer.
- Op til eksamensperioden drejer det sig ofte om studerende med funktionsnedsættelser der ønsker tilpasninger til en kommende eksamen for eksempel ved at søge om ekstra tid, ændret prøveform eller enelokale. Det kan også være studerende, der ønsker at søge dispensation til at blive afmeldt en eksamen efter afmeldingsfristen.
- Når eksamensperioden er overstået, følger der som regel en del henvendelser om dispensation til ekstra prøveforsøg, udsættelse af maksimal studietid og forlængelse af førsteårsprøvekravet.
Desuden kommer der i perioden løbende en del henvendelser om klager over eksamen. Enkelte handler om forskellige typer af fejl og mangler til eksamen. Langt hovedparten kommer dog fra studerende, der er utilfredse med deres bedømmelse og ønsker en ombedømmelse eller mulighed for omprøve.
Drøftelser af beretning om 2023
19. juni afsluttede KU’s bestyrelse behandlingen af Studenterambassadørens årsberetning om 2023.
Ved bestyrelsesmødet blev initiativer om bedre skriftlig kommunikation rost og det blev kritiseret, at der i beretningen kunne have været skelnet tydeligere mellem henvendelser om grænseoverskridende adfærd og henvendelser om studerendes oplevelser af behandling i KU’s administration generelt.
I månederne op til bestyrelsesmødet blev beretningen også behandlet i Administrativ Ledelse (AL), ved fællesmøde mellem Studieadministrativt Koordineringsudvalg (SAK) og KU’s Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) samt i Ledelsesteamet (LT).
Beretningen for 2023 indeholder anbefalinger om:
- Træning af nye sagsbehandlere i skriftlig kommunikation
- Vejledning og sagsbehandling af frafaldstruede studerende
- Lederes genopbygning af studiemiljø for studerende, der har oplevet grænseoverskridende adfærd
- Behandlingstiden på universitetet for klager over retlige spørgsmål
- Digital vejledning om dispensation fra eksamensregler
I maj implementerede KU anbefaling nummer 6 i beretningen (om at tilføje link til eksisterende vejledning i at søge om særlige vilkår til eksamen under punktet ”Eksamen” på hver uddannelses studieinformationsside). Vi har fundet grund til at give denne anbefaling siden 2019. Derfor ser vi det som meget positivt, at der nu er direkte adgang til vejledning på hver studerendes eksamen- studieinformationsside om, hvordan man kan søge om særlige vilkår til en eksamen.
Samarbejdsmøder med KUallies
I april og i starten af oktober mødtes vi ved Studenterambassadøren med KUallies.
Under møderne udvekslede vi viden om typer af henvendelser og talte om erfaringer med forskellige modeller for samtale, vejledning og dialog. Desuden talte vi om, hvordan de to funktioner kan fortsætte med at bruge og henvise til hinanden.
Anbefalinger fra taskforce til ny administration af SU-handicaptillæg
I marts kom Uddannelses- og Forskningsministeriets Taskforce for ny administration af SU-handicaptillæg med sine anbefalinger. Anbefalingerne er opdelt i fire overordnede temaer:
- Tema 1: Hurtigere screening og behandling af typer af ansøgninger (fast track)
- Tema 2: Bedre information til og vejledning af ansøger før og efter ansøgningsstart
- Tema 3: Forenkling og standardisering af praksis for udarbejdelse og indhentning af aktuel lægefaglig dokumentation i sundhedssektoren
- Tema 4: Relevant og fyldestgørende dokumentation på ansøgningstidspunktet og ansøgers medvirken til oplysning af sagen
For alle, der arbejder med vejledning af studerende med funktionsnedsættelser og finder anbefalingerne interessante, kan resten af rapporten findes her.
Lægeforeningens vejledning til attester justeret
Lægeforeningens attestvejledning er blevet opdateret og har også fået et nyt særskilt afsnit om attester til undervisnings- og uddannelsesinstitutioner.
Hos Studenterambassadøren ser vi også vigtigheden i, at der bliver holdt fokus på forskellene mellem lægeattester beregnet til arbejdsmarkedet og lægeattester beregnet til studerende.
Mens oplysningerne til arbejdsgivere er reguleret af helbredsloven, så kan et studienævn have brug for specifikke lægelige vurderinger af den enkelte studerendes helbredstilstand, helbredsforløb og prognose som grundlag for studienævnets skøn ved for eksempel forlængelse af maksimal studietid, tildeling af mere end tre eksamensforsøg og justeringer af undervisnings- og eksamensvilkår.
Vores erfaring fra hundredvis af henvendelser gennem årene er, at studerende risikerer at få lægeerklæringer med et for lavt detaljeniveau af deres privatpraktiserende læger, hvis lægen ikke kender til denne forskel mellem krav til lægeerklæringer til en arbejdsgiver og til en uddannelsesinstitution. Dette fører ofte til, at den studerende efterfølgende bliver bedt om uddybende oplysninger fra studienævnet, hvilket både forlænger sagsbehandlingstiden og giver øgede omkostninger for den studerende.
Hos Studenterambassadøren anbefaler vi derfor altid de studerende at læse uddannelsens vejledning om lægeattester på deres egen studieinformationsside grundigt igennem, inden de tager til lægen for at få en lægeerklæring.
Slettedag
Hos Studenterambassadøren prioriterer vi persondatabeskyttelse højt. I august holdt vi vores årlige slettedag. På dagen gennemgik vi blandt andet vores:
- personlige og fælles drev
- personlige og fælles mail-indbakker
- arbejdsmobiltelefoner.
Vi slettede alle personoplysninger, der ikke længere kunne opbevares i overensstemmelse med Studenterambassadørens slettepolitik.
Desuden tog vi det obligatoriske online GDPR-kursus for medarbejdere, der håndterer persondata. Kursuscertifikatet er gyldigt i tre år og vores certifikater var udløbet.
Som læser af det her nyhedsbrev, har du sikkert også behov for at følge med i alt nyt om GDPR, informationssikkerhed og data management på KU. Derfor anbefaler vi, at du melder dig til at modtage nyhedsbrevet fra KU’s databeskyttelsesrådgiver.
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra KU's databeskyttelsesrådgiver her (vælg: "Nyt om GDPR, datamanagement og informationssikkerhed". Findes under kategorien "Øvrige").